Man kan godt mosjonere litt mindre om vinteren

Det kan være vanskelig å finne motivasjon til å mosjonere om vinteren, men hvis du vanligvis trener regelmessig er det ikke nødvendigvis noe du behøver å ergre deg over.

 

Noen ganger kan man risikere ikke å se snurten av sollys om vinteren, i hvert fall i noen perioder og særlig hvis man bor litt nordpå. Uansett får man mer lyst til å holde seg innendørs i den mørke årstiden. Det er mørkt når man drar på jobb og det er mørkt når man kommer hjem igjen. Hvor i all verden ble dagen av?

 

Det går selvfølgelig ut over motivasjonen, og det føles litt ekstra tungt å ta på seg treningstøyet når det er kaldt og surt utenfor. Det gjelder vel for alle mosjonsformer. Kroppen vår reager på mørket. Den har ikke det samme energinivået som om sommeren. Derfor må man heller ikke ergre seg så altfor mye over at motivasjonen er mangelfull i en periode. Du skal bare være bevisst om de tingene du velger fra og de tingene du prioriterer.

 

Dette gjelder selvfølgelig kun hvis du normalt er god til å trene regelmessig. Hvis du ikke trener normalt, så er det bare å sette i gang og komme seg utenfor – uansett hvordan været ser ut.

Skru ned ambisjonsnivået

Hvis du er en rutinert mosjonist skyldes den manglende energien faktisk at kroppen trenger å slappe litt av. Derfor er det en god idé å dempe ambisjonsnivået sitt en smule i vinterperioden. Kroppen har ikke like mye energi om vinteren som om sommeren fordi den ikke får den samme mengden D-vitamin. Hvis du for eksempel løper fire ganger i uka om sommeren, kan det være greit å skjære ned til 3 ganger ukentlig om vinteren. Så kan man legge seg ned på sofaen foran en peis med god samvittighet i stedet for. Ikke nødvendigvis en hel dag, men i hvert fall i en times tid. Sofaen har dessverre blitt et negativt symbol, men slik behøver det ikke å være, for en time på sofaen kan faktisk være virkelig godt for kroppen din.

Ta en bevisst beslutning

Ta en bevisst beslutning om hvordan du angriper vinteren når det gjelder mosjon og gjør dette før vinteren kommer. Bestem deg på forhånd for hvor mye mosjon du skal skjære bort, slik at det ikke blir en kamp mot deg selv hver eneste gang du skal bestemme deg.

Ta en pause på jobben

Det kan være vanskelig å finne tid til å mosjonere i den begrensede lyse tiden. Derfor bør du ta pauser i løpet av dagen, og for eksempel ta en løpetur eller en rask spasertur i lunsjpausen. Det kan være virkelig godt for kroppen din å utnytte pausene på jobben til å komme seg litt utendørs. Det behøver ikke å være hard mosjon, for det kan være nok å bruke 10 minutter av en 20-minutters lunsjpause på å gå ute i lyset. Det eneste du trenger er skikkelig fottøy, så hvis du har en arbeidsplass hvor du enten går i stiletter eller pensko kan det være smart å ta med et par ekstra fritids- eller joggesko hjemmefra. Her kan du se et godt utvalg av Adidas sko.

Dyrk fellesskapene

Når du endelig skal ut på mosjonsturen kan det være en god idé å benytte seg av en treningspartner. Et fellesskap er nemlig stimulerende, veldig stimulerende, faktisk. Prøv å skape et treningsfellesskap hvor dere bytter på å minne hverandre på at dere skal ut og mosjonere. Dere kan for eksempel sende hverandre hyggelige SMS-er hvor dere oppfordrer hverandre til å leve dagen aktivt og sunt. Slik bidrar dere begge til at motivasjonen til å trene opprettholdes. Sørg for å tenke positivt og lystbetont om treningen, og fokuser på det faktum at dere møtes og gjør noe aktivt og hyggelig sammen. Det kan som sagt være vanskelig å finne motivasjonen om vinteren, men det er vanskelig å finne noe som er mer motiverende enn hyggelig selskap.

Leave a Reply